Find Us On Facebook مركز تحميل  الصور - منير لافرز موقع راديو منير , راديو مباشر Get a free account @mounirlovers.com
مـحمــد تـاعـــب Elissa Cafe مملكة عشاق الأصالة منتديات ضخكة

MounirLovers Radio


العودة   Mohamed Mounir Forum > Break King > Nubian House
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

Nubian House

»

تعليم اللغة النوبية


إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 13-09-2009, 04:38 AM
الصورة الرمزية hassan mounir

hassan mounir

مـنيـري مش جرىء

______________

hassan mounir is on a distinguished road

hassan mounir غير متواجد حالياً

 
الملف الشخصي
رقــــم العضويـــــــــة: 6292
تاريــخ التسجيـــــــل: Jul 2009
العــــــــــمـــــــــــــر: 25
الجــــــــــنــــــــــــس:
مكان الإقـــــامـــــــة:
مجموع المشاركــات : 8  [ ؟ ]
عـــدد النـقـــــــــــاط: 10  

افتراضي تعليم اللغة النوبية


أنـــا I

آي I ay الكنزي

آي I ay الفديجة



أنـت you

أيـر er كنزي

إر ir فديجة



هو - هي he -she

تيـر ter كنزي

تــر tur فديجة



نحـــن we

أر ur كنزي

أو ou فديجة



أنتم you

أر ir كنزي

أور our فديجة


هم - هن they

تــر tir كنزي

تيـر ter فديجة









----------------------------------------------------------------------


أيـــام الأسبــــوع

السبت saturday

سمتيه sumte كنزي

سنتبه sumte فديجة

الأحــد sunday

كرقبه kirage كنزي

كراقبه kirage فديجة

الأثنيـن monday

فووش foosh كنزي

فووش foosh فديجة

tuesdaالثـلاثاء y

فووش أنقو foosh ongo كنزي

فووش نقو foosh nogo فديجة


الأربعاء wednesday

-----------------

-----------------

الخميس thirsday

مسيه misse كنزي

مسيه misse فديجة

الجمعـة friday

مسيه أنقو misse ongo كنزي

مسيه نقو mis

se nogo فديجة



----------------------------------------------------------------------
الأعـــداد والأرقــام



واحد one

وير wair كنزي

ويرا waira فديجة




أثنيـن two

أوو ow wi كنزي

أوو out wo فديجة




ثلاثة three

توسكو - تسكي tosks -toski كنزي

توسكو tousko فديجة




أربعة four

كميس kemiso كنزي

كيمسو kemso فديجة




خمسة five

دجو digeo كنزي

ديجا digea فديجة




ستــة six

قرجو gorigeo كنزي

قرجو gorigeo فديجة



سبعـة seven

كولدو koled ou كنزي

كولدوا koloda فديجة



ثمانية eighe

أدو id wo كنزي

أدو id wo فديجة



تسعــة nine

أسكدو iskodo كنزي

أسكودا oskoda فديجة



عشــرة ten

ديمـن dimen كنزي

ديمـه dime فديجة




الحادي عشر eleven

ديمن د وير dimen d wair كنزي

ديمه ويرا dime e waira فديجة




الثاني عشر twelve


ديمن د أوو dimen d ow wo كنزي

ديميه د أوو dime r ouwwo فديجة




الثالث عشر thirteen

ديمن د تسكو dimen d tosko كنزي

ديمه توسكو dime tousko فديجة



الرابع عشر fourteen

ديمن د كيمسو dimen d kemso كنزي

ديمه كيمسو dime kemso فديجة



الخامس عشر fifteen

ديمن د ديجو dimen d digeo كنزي

ديمه ديجا dime digea فديجة



السادس عشر sixteen

ديمن د قرجو dimen d gorgeo

ديمه قرجو deme gorgeo





السابع عشر sevnteen

ديمن د كولدو dimen d koledou كنزي

ديمه كولودا dime koloda فديجة




الثامن عشر eighteen

ديمن د أيدوو dimen d idwo كنزي

ديمه ر أيدوو dime r idwo فديجة




التاسع عشر nineteen

ديمن د أسكدو dimen d iskodo كنزي

ديمه ر أسكودا dime r oskoda فديجة




عشــرون twenty

أريه are كنزي

أرو aro فديجة




مــائـة hundred

إيمل imil كنزي

إيمل imil فديجة




ألــف thousand

دوريـه doure كنزي

دوريـه doure فديجة




مليــون million


دوريه دوريه doure doure كنزي

دوريه دوريه doure doure فديجة
----------------------------------------------------------------------
اسامى الاسرة



أب father

باب bab أو an bab كنزي

فاب fab فديجة

جــد grand father

نو nou أو an nou كنزي

نو nou فديجة

أم mother

أين ain كنزي

أين ain فديجة

أمـي my mother

يـو - أندي yo - indi كنزي

يو أنين yo - unain فديجة

خــالة aunt

إندي كيقيد indi kegid كنزي

أنين بيس un aim bess فديجة


عمــة aunt

با ن أبسي ba n essi أو an banessi كنزي

أنج ungne فديجة


مـولـود born

أونـر ounnur كنزي

أونــاد ounnad فديجة


ولـــد boy

تـوود toad كنزي

تـوود toad فديجة


أخ brother

بيس bess أو an bess كنزي

أينقا enga فديجة


الطفــولة childhood

أفي نيريه uffi nere كنزي

أسركي usurki فديجة


بنــت girl

بـورو bourou كنزي

بـورو bourou فديجة

رجــل man

إد - أقج id - ogoge كنزي

إد - أقج id - ogoge فديجة

إنســان man

آدم adem كنزي

آدم adem فديجة


جــدة grand mother

ناو an naw كنزي

ناو naw فديجة


أخــت sister

أيسي essi an essi كنزي

أيسي essi فديجة










----------------------------------------------------------------------
شعيــر barly

سيـرن serin كنزي

سيـرنق ering فديجة


حوش الزراعة basin divison

بـا ba كنزي

فـا fa فديجة


جرس الحوض (فاصل ) bank barruim

توقند tognud كنزي

توقند tognud فديجة


بروبي القمح wheat ash

سيقد sigid كنزي

أسيد ased فديجة


شجرة السنط acacia

شابا جوليه shaba geoulle كنزي

جوليه geoulle فديجة


زهرة السنط acacia flower

بـرم barum كنزي

بـرأم baram فديجة


قرض ( نبات )acaciafruit

جيرتي georti كنزي

جورتيه geourte فديجة


فرع الشجر branch

قلي - أور gulli awir كنزي

قلي gulli فديجة


قندول الذرة cob

نود nood كنزي

نود nood فديجة


حنطل colocynth

أوور oor كنزي

تت أوور tut oor فديجة


ورق اللوبيا condiment

جكــوود geukood كنزي

أتـــر ittir فديجة


قطــن cotton


ببناوتي bennawutti كنزي

كوشماق koshmag فديجة


أزرع cultivate

ايور ewir كنزي

إيور ewir فديجة


الزراعة cultivation

إبورتي ewirti كنزي

إبورتي ewirti فديجة


أقطف cull

نــد nod كنزي

دك dik فديجة


حلف البر ( عشب ) cymbogon
ناين همبرتيه hayen humburte كنزي

نتجن أمبرتيه nutgein umburte فديجة

----------------------------------------------------------------------
بلح date

بيتي betti كنزي

فينتي fenti فديجة


عجوة compressed date

كوريه koure كنزي

كوريه نجرود koure gneurwid فديجة


مزرعة - غيط farm

با - ن -قر ba- n -gourr كنزي

فا - ن - قر fa-n- gourr فديجة


عامل زراعي farm man

قريتي gourbutti كنزي

قريتي gourbutti فديجة


مزارع farmer

تربر torbur كنزي

تربر torbur فديجة


جرافة - زحافة

واسو wasoo كنزي

واسو wasoo فديجة


جرافة يدوية harrow

إربد erbir كنزي

إربد erbir فديجة


حصاد harvest

قورو geoarur كنزي

قورر goarur فديجة

أحصد البلح harvest date

مــك mouk كنزي

مــك mouk فديجة






----------------------------------------------------------------------

__________________

رد مع اقتباس
  #2  
قديم 13-09-2009, 04:48 AM
الصورة الرمزية Mohmed AllOsh

Mohmed AllOsh

:: Moderator Clips and Meetings ::

______________

Mohmed AllOsh is on a distinguished road

Mohmed AllOsh غير متواجد حالياً

 
الملف الشخصي
رقــــم العضويـــــــــة: 3144
تاريــخ التسجيـــــــل: Dec 2008
العــــــــــمـــــــــــــر: 25
الجــــــــــنــــــــــــس:
مكان الإقـــــامـــــــة: minya
مجموع المشاركــات : 1,010  [ ؟ ]
عـــدد النـقـــــــــــاط: 10  

افتراضي رد: تعليم اللغة النوبية


ده مش المكان الصح لموضوع زي ده
يرجي التاكد من عمل الموضوع في القسم المناسب له


تم النقل للقسم المناسب

__________________




[عزيزي الزائر يتوجب عليك التسجيل لمشاهدة الرابط للتسجيل اضغط هنا]

->> شبــابـيـــــــك <<-
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 28-09-2009, 04:29 PM
الصورة الرمزية KhaledMonir

KhaledMonir

مـنيـري مش جرىء

______________

KhaledMonir is on a distinguished road

KhaledMonir غير متواجد حالياً

 
الملف الشخصي
رقــــم العضويـــــــــة: 5567
تاريــخ التسجيـــــــل: May 2009
العــــــــــمـــــــــــــر:
الجــــــــــنــــــــــــس:
مكان الإقـــــامـــــــة: El-BehiRa
مجموع المشاركــات : 25  [ ؟ ]
عـــدد النـقـــــــــــاط: 10  

افتراضي رد: تعليم اللغة النوبية


يا جدعان سيبو النوبي للنوبيين
وعلى راي المثل ادي العيش لاستازه وسيب النوبي لخبازه

__________________
عاشق الملك

رد مع اقتباس
  #4  
قديم 29-09-2009, 01:12 PM
الصورة الرمزية TaEsOoN

TaEsOoN

مـنيـري مش جرىء

______________

TaEsOoN is on a distinguished road

TaEsOoN غير متواجد حالياً

 
الملف الشخصي
رقــــم العضويـــــــــة: 9590
تاريــخ التسجيـــــــل: Sep 2009
العــــــــــمـــــــــــــر: 23
الجــــــــــنــــــــــــس:
مكان الإقـــــامـــــــة:
مجموع المشاركــات : 6  [ ؟ ]
عـــدد النـقـــــــــــاط: 10  

افتراضي رد: تعليم اللغة النوبية


thx 3ala mghodk

__________________

رد مع اقتباس
  #5  
قديم 11-10-2009, 10:30 PM
الصورة الرمزية smsm_elnoby

smsm_elnoby

مـنيـري وسط الدايرة

______________

smsm_elnoby is on a distinguished road

smsm_elnoby غير متواجد حالياً

 
الملف الشخصي
رقــــم العضويـــــــــة: 857
تاريــخ التسجيـــــــل: May 2008
العــــــــــمـــــــــــــر:
الجــــــــــنــــــــــــس:
مكان الإقـــــامـــــــة:
مجموع المشاركــات : 301  [ ؟ ]
عـــدد النـقـــــــــــاط: 10  

افتراضي رد: تعليم اللغة النوبية


ياريت يا جماعه اللي بيفكر يتعلم نوبي وهو مش نوبي ينسى الموضوع ده علشان النوبي ده مش انجليزي اي حد تكلمه وكمان هو عايز ممارسه وكمان مفيش واحد نوبي هيقف مع واحد جورباتي وهيتكلم معاه نوبي .. اكيد يعني لا خااااالص

انسووووووووا موضوع اتعلم نوبي لو انت مش نوبي ولو واحد نوبي اكيد مش هيتعلم من منتديات .. كل واحد عنده ابوه وامه وسته وجده واكيد انتوا فاهمين يا نوبين

SmSm ElNoBy

__________________

[عزيزي الزائر يتوجب عليك التسجيل لمشاهدة الرابط للتسجيل اضغط هنا]
[عزيزي الزائر يتوجب عليك التسجيل لمشاهدة الرابط للتسجيل اضغط هنا]
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 11-10-2009, 11:04 PM
الصورة الرمزية حرية

حرية

مـنيـري وسط الدايرة

______________

حرية is on a distinguished road

حرية غير متواجد حالياً

 
الملف الشخصي
رقــــم العضويـــــــــة: 9290
تاريــخ التسجيـــــــل: Sep 2009
العــــــــــمـــــــــــــر: 22
الجــــــــــنــــــــــــس:
مكان الإقـــــامـــــــة: mohandseen
مجموع المشاركــات : 203  [ ؟ ]
عـــدد النـقـــــــــــاط: 10  

افتراضي رد: تعليم اللغة النوبية


سمسمممم طب ايه رأيك بئا انى بتعلم نوبى و فكك منى بئاااااااااااااا

__________________

ياللى انتا حبك حرية قى العشج أااااه و لا شئ ممنوووع يا أسمر يا أسمرررر...
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 12-10-2009, 11:19 AM
الصورة الرمزية كيكو النوبى

كيكو النوبى

مـنيـري مش جرىء

______________

كيكو النوبى is on a distinguished road

كيكو النوبى غير متواجد حالياً

 
الملف الشخصي
رقــــم العضويـــــــــة: 5927
تاريــخ التسجيـــــــل: Jun 2009
العــــــــــمـــــــــــــر:
الجــــــــــنــــــــــــس:
مكان الإقـــــامـــــــة:
مجموع المشاركــات : 45  [ ؟ ]
عـــدد النـقـــــــــــاط: 10  

افتراضي رد: تعليم اللغة النوبية


انا شايف انى الى عايز يتعلم نوبى لازم يكون من ابوه او امه واو عايش فى البلد هناك الغه النوبيه ليس لتعليم مثل الانجليزى والفرنساوى انما هى ممارسه لكى تفهم الحياه انا كنزى وعايش ف اليكس وعارف نوبى على قدى بس انى واحد مش نوبى يتعلم هى صعبه بس على فكره انا اعرف واحده جارتنا هنا فى اليكس وليست نوبيه ولكن البيت عندها كلو نوبين قعدت معاهم وعشارتهم ودلوقتى بتلكم نوبى احسن منى والله واتمنى التوفيق لجميع خالص احترامى وتقديرى لشخصكم الكريم فى امان الله ...

__________________

[عزيزي الزائر يتوجب عليك التسجيل لمشاهدة الرابط للتسجيل اضغط هنا]

عـــــــــاشق المــــــــلك
منـــــــــــــــــير


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
اللغة, النوبية, تعليم


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
تعلم اللغة النوبية تاتو النوبي Nubian House 53 05-02-2013 09:57 PM
ترجمة الأغنية النوبية واشرى ل محمد منير hOrYa mOmKeN Nubian House 2 16-02-2009 10:56 AM
نيجريبه .. العودة الي النوبية dr_ahmed_zorba Newspapers and Magazines 5 13-12-2008 12:16 AM


الساعة الآن 11:06 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4, Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir
جميع الحقوق محفوظه لأدارة مواقع wWw.mounirlovers.com
Protected by CBACK.de CrackerTracker

Security byi.s.s.w